Igår var det dags för vänstervarv igen för mig och Qvittra. Denna gång nästan på hemmaplan – Avesta. SMHI och Yr.no hade lovat regn, regn och åter regn hela dagen både här och i Avesta så det var en förvånad Lisa som vaknade till strålande sol och klarblå himmel. Kollade dock upp både smhi och yr innan jag åkte och det såg inte muntert ut i Avesta direkt. Men eftersom det var fint här så kunde det ju vara helt ok där med tänkte jag och packade in alla prylar, mig själv och Qvittra i bilen för att åka förbi hos min svägerska och Caddie innan vi begav oss vidare mot Avesta.

Mulet var det där men inget regn. Skönt. (kom för övrigt inte en droppe på hela dagen faktiskt så vädergudarna var med oss – tack för det)

Vi hittade Jana, Morris och Sebbe vid vår ring och satte upp bur och stolar bredvid. Alltid roligt att träffa trevligt Gos-folk. Första rasen gick i snigelfart då det var domaraspiranter med vår domare Nina Karlsdotter. Mörka moln tornade upp sig så vi var säkra på att när vi skulle in i ringen skulle det ösregna. Men icke sa nicke. Det kom inget regn.

Så var det då dags för Morris att äntra ringen och han fick jättefin kritik och blev BIM denna dag. Slagen av min Qvittra som således var den som fick BIR-rosetten. Överraskad var jag över det då hon lekte strykjärn. Sommarutställningar ute är inget jag föredrar med henne faktiskt. Hon visar då vilken jättebra ”spårhund” hon är och hittar sååååå mycket godis i ringarna som ”snälla” handlers tappat. Ser inte kul ut tycker jag och är inte kul för mig heller. Även om jag försöker hjälpa upp det med kopplet så kan jag ju inte lyfta henne helt (som jag ser andra gör) för det ser ju ännu sämre ut. Suck!! Måste försöka hitta det ultimata godiset själv som hon kan sträva efter istället så jag får en hund som lyfter åtminstone liiite på huvudet då hon springer.

Nåväl denna gång räckte det ändå och Nina har en otrolig ”segerprocent” vad det gäller Qvittra. Vi har ställt 4 gånger i rasen och en gång i grupp för henne. 4 BIR har det blivit och i gruppen som för övrigt var på den internationella 3-dagars i Högbo så placerade Nina henne som BIG-4. Så 100% är det på henne som domare. Hon gillar onekligen Qvittra. Kritiken Qvittra får är också i princip densamma så hon är konsekvent verkligen. Visade det sig för Jana med som fick i princip samma kritik denna gång som för ca 1 år sen.

Jag blev såklart superglad över att hon blev BIR men inte lika glad åt att behöva vänta så länge på gruppen. Vi var klara runt kl 11 så det skulle bli en lååååång väntan. Vi kikade lite på terrier som gick i vår ring efter oss. Käkade. Packade ihop och gick till bilen med bur och stolar. Tog en promenad med Qvittra. Letade på goa Gun och Marlene och pratade bort en stund. Och sen var det dags för grupperna så då begav vi oss till finalringen.

När det var dags för oss i uppsamlingsringen hamnade vi bakom en hanhundsägare som frågade om Qvittra löpte. Nej inte vad jag vet sa jag men hon kan vara ibörjan iofs. Ja för min hund är klockren på sånt så jag skulle vilja att du inte ställde dig så nära i finalringen sen. Hmpfrrrr vadå ställa krav. Blev lite irriterad faktiskt då detta har hänt en gång förut med samma ägare men annan hund. Varför ska somliga ha fördel framför andra kan man tycka. Tyckte det var lite rätt åt personen att de inte blev bättre placerade än de blev sen 😉
Självklart ställde jag mig inte nära hunden men ni som ställt och vet hur det går till så har man ibland inte så stor plats utan får stå väldigt nära vad man än kan tycka om det.

För oss var det in-ut-slut som vanligt. Men den engelska domaren som dömde gruppen fick iallafall se en Gos och kan kanske lägga det på minnet tills det är dags för rasen att bli godkänd av den Engelska Kennelklubben.

För Gun och Don Vito gick det däremot bättre. De blev BIG-3 och jag blev så glad då jag kom tillbaka och Görel berättade det. Stort GRATTIS Gun till framgångarna ni har i vänstervarvet du och Don Vito.

När vi åkte hem var jag rejält trött. Gick promenad med hundarna och maken när jag kom hem. Käkade och sen var jag som klubbad och somnade i soffan. Känner mig trött även idag faktiskt. Hmmm.

Nu ska jag strax göra mig i ordning för jobb men först ska hundarna få en prommis till. Morgonprommisen tog snälla sonen med dem så jag fick duscha och dona i lugn och ro. Tack sötnos för det!

Ha en fin måndag
Kram Lisa & Ulltottarna